Huonekaluteollisuuden historia
Suomalainen huonekaluteollisuus teki kansainvälisen esiinmarssin 60-luvulla, minkä jälkeen ala on kohdannut sekä ylä- että alamäkeä. Alvar Aalto sekä muut klassikot ovat suuressa roolissa alan historiakirjoituksissa.
1960-luku: Menestystä ja mainetta
Suomalaisen huonekaluteollisuuden kansainvälinen esiinmarssi tapahtui 1960-luvulla, jolloin yleinen kiinnostus hyvään muotoiluun kasvoi huomattavasti. Kysyntä kohdistui tuotteisiin, jotka heijastivat kansainvälistä, modernia teollisuuden kehitystä. Suomessa kehitys aistittiin nopeasti ja panostettiin huonekalujen kansainväliseen markkinointiin. Huonekaluteollisuudessa syntyi kansainvälisiä käsitteitä, kuten jo vuonna 1935 perustettu Artek keulakuvanaan Alvar Aalto. Nimitys ”Industrial Design” vakiinnutti vähitellen asemansa. Designkilpailut palkintoineen, erilaiset messut Euroopassa ja esim. Milanon triennaalit toivat uutta suomalaista huonekalumuotoilua tunnetuksi. Menestys ulkomailla toi arvostusta myös kotimaassa.
1970–80: Viennistä kasvua
”Finnish Design” -käsitteen maailmalle juurruttanut kultakausi himmeni vähitellen 1970- ja 1980-luvuilla, jolloin syntyi uusia huonekaluteollisuuden tähtimaita. Suomalaisen huonekaluteollisuudenkin vientiluvut kasvoivat ulkomaisten yritysten löydettyä suomalaiset alihankkijat. Suomen muotoilu ja huonekaluteollisuus jäivät kansainvälisellä tasolla vähemmälle huomiolle.
1990: Uuden tulemisen alku
1990-luvulla oli huonekalualalla Suomessa jo aistittavissa uutta, positiivista kehitystä. Uusista suomalaisista muotoilijoista kiinnostuttuiin ja modernit huonekaluyrityksemme saivat jalansijaa maailmalla. Monet nuoret aloittivat persoonallisella tyylillään luomaan uuden vuosituhannen ideaa suomalaisesta huonekalumuotoilusta. Myös klassikot, kuten Eero Aarnion Pallo-tuoli ja Yrjö Kukkapuron Karuselli näkyivät jälleen – myös viimeisimmän aallon trendimedioissa.
2000: Uudet haasteet
Persoonalliset ratkaisut, laadukas design sekä teknologiaosaaminen kuuluvat Suomen menestyvän huonekaluteollisuuden nykypäivään. Suomalaisten huonekalujen inspiroiva ulkonäkö ja high tech -kulttuurin tuoma moderni innovatiivisuus ovat vahvoja valtteja markkinoilla, joissa vuosituhannen elämäntapaa leimaavat kuluttajan omat valinnat ja niistä koostuva omaleimainen kokonaisuus. Myös muotojen huumori, pelkistyneisyys, funktionaalisuus tai luonnonläheisyys kuvaa huonekaluteollisuutemme uutta tuotantoa.
Eri valmistajaryhmien tuotevalikoima on laaja ja innostava. Uusien teknologioiden monipuolinen hyödyntäminen on vahva suomalainen osaamisalue. Suomi kuuluu huonekaluteollisuudessa väistämättä uuden vuosituhannen high tech & high design- maiden kärkijoukkoon. Suomen huonekaluteollisuuden uuden vuosituhannen avainsanoja ovat: verkottuminen, automaatio, ydinosaamisen rajaaminen, kasvava vienti, uusmediat, elämäntapamarkkinat, high tech & high design.